Wat is outplacement en welke voordelen heeft het?

In de hedendaagse bedrijfswereld is verandering onvermijdelijk. En verandering kan leiden tot moeilijke keuzes. Ontslag is een woord dat mensen vaak vrezen – het kan een uitdagende en emotionele tijd zijn – voor de organisatie, het team dat overblijft en, het belangrijkst van al, voor de getroffen personen. Organisaties zijn vaak gedwongen te ontslaan om kosten te besparen. Investeren in outplacementondersteuning kan daarom in strijd lijken met de doelstelling van de organisatie. Bij outplacementbureau amsterdam helpen ze je graag verder met de outplacement van medewerkers. Maar wat is het precies?  We nemen het graag met je door in deze blog! 

Behoud je productiviteit

Perioden van verandering kunnen soms resulteren in een verminderde productiviteit – overgebleven werknemers worden beïnvloed door onzekerheid en raken afgeleid, zich zorgen makend over hun toekomst en die van de organisatie. Een goed getimed ondersteuningsprogramma kan een geruststellende en gerichte plek bieden om zorgen aan te pakken, zodat de tijd op het werk positief en productief kan blijven.

Verandering zorgt er natuurlijk voor dat mensen zich angstig en onzeker voelen – waardoor ze de externe markt gaan verkennen. Een goede ondersteuning bij de loopbaantransitie, vooral als er herplaatsingsmogelijkheden zijn, helpt je om bekwame werknemers te behouden die van cruciaal belang zijn voor het toekomstige succes van uw bedrijf.

Outplacement voor een goede reputatie als werkgever

Uit een recente onderzoek blijkt dat 52% van de werknemers vindt dat hun voormalige bedrijf de eerste fase van de overstap naar hun nieuwe werkplek ‘slecht’ of ‘zeer slecht’ heeft aangepakt, terwijl 48% de communicatie van de werkgever tijdens deze periode als ‘slecht’ of ‘zeer slecht’ beoordeelt.

De menselijke impact van een werkovergang – vooral wanneer er geen ondersteuning wordt geboden – wordt vaak onderschat door werkgevers, maar met de groei van sociale media en online beoordelingssites zoals Glassdoor mag dit niet licht worden opgevat – de reputatie van de werkgever staat op het spel!

Als je een sterk werkgeversimago hebt, trek je geweldige mensen, innovatieve ideeën en uiteindelijk meer business voor je organisatie aan. Het lijkt misschien, maar mensen helpen om de organisatie goed te verlaten kan een goed werkgeversmerk versterken. Maar eigenlijk zou je dit laatste niet alleen voor een goede reputatie moeten doen, maar gewoon omdat het sociaal is en de medemenselijkheid bevordert.